player playlist ~ Gdyby jutra nie było: Dlaczego liceum?

22 lipca 2014

Dlaczego liceum?

Cześć! Po tak (nagannie) długiej przerwie w blogowaniu, wracam z postem tematycznym. Od września zaczynam naukę w liceum ogólnokształcącym i pragnę opowiedzieć nieco o tym wyborze. Dlaczego dopiero teraz, gdy pierwsza rekrutacja została zakończona? Otóż chciałabym, aby ten post potraktowany został, jako jedna z setek opinii. Każda z osób jest inna, dlatego też nie mogę "radzić" przemawiając do grupy. 

Na początku mojej przygody z wyborem szkoły nie miałam pojęcia co wybrać. Jednego czego byłam pewna to to, że będę chciała iść na studia. Ba, idąc śladami mojej kuzynki - na dwa kierunki. Z jednej strony atakowały mnie technika obiecujące zawód, a z drugiej licea teoretycznie nieoferujące nic. Dla mnie, jako trzeciogimnazjalistki nie mającej bladego pojęcia o rynku pracy, szkoła dająca "coś" (wtedy technikum) wydała się wyborem oczywistym. Z niebogatej dla mnie oferty kierunków technik, jedyną ewentualną opcją było technikum ekonomiczne. Pomyślałam... lubię matematykę, a praca papierkowa to coś dla mnie! Sprawa zaczęła wydawać się załatwiona.

[Aw, JongHyun... Wstawiam przypadkowe zdjęcie w celu... no właśnie, dlaczego?]

Mój tata w tym wyborze, podobnie jak i w większości innych dał mi wolną rękę i nie do końca chciał brać udział w podejmowaniu przeze mnie decyzji. Przeprowadziliśmy dwie rozmowy, podczas których ja poinformowałam go o tym, iż wybieram technikum, a on zdążył to przekonanie we mnie zachwiać. Jego argumenty dotykały drugiego dna, nad którym się nie zastanawiałam wcześniej.

Technikum może być najgorszym, jak i najlepszym wyborem. Wystarczy odpowiedzieć sobie tylko na pytania: Czy jestem gotowa pracować w zawodzie, do którego przygotuje mnie technikum? Czy stawiam pracę ponad zdobywanie wiedzy? Jeśli odpowiedziałeś/aś: Tak. Tak., to dalsza lektura nie ma sensu.

Niestety przez dwa ważne dla mnie miesiące, fora internetowe z powodzeniem próbowały robić mi pranie mózgu mówiąc, że jedyna różnica między technikum a liceum, to zawód - czyli w ich rozumieniu, perełka, o którą starać muszą się wszyscy. Jednak w pędzie i codziennym pośpiechu cywilizacji, w końcu postanowiłam się zatrzymać i ostatni raz, rozsądnie to przemyśleć.


* I tu miałam się rozpisać, ale gdy zobaczyłam ile miejsca zajął mi "wstęp", postanowiłam skrócić to co chcę przekazać maksymalnie *

Otóż technikum jest szkołą, która daje nam zawód, lecz nie po to, abyś później mógł/mogła chodzić z papierkiem "Technik hotelarstwa", tylko funkcjonuje ona po to, aby faktycznie przygotować Cię do wykonywania tego zawodu. Skupia się na tym, abyś dobrze zdał egzamin zawodowy, często zapominając o przygotowaniu Cię do matury... Szkołę tą ukończysz z dużą wiedzą dotyczącą konkretnego zawodu. Utrudni Ci to ewentualne studiowanie kierunków niezwiązanych z tym zawodem, bo przecież... miałeś być hotelarzem! Technikum będzie dobrą opcją dla osób pewnych tego, kim chcą być (jeśli tylko technika mają taki zawód w swojej ofercie, a to już inne buty).

Liceum... brak zawodu i matura, którą niekoniecznie musi udać Ci się zdać. Jednak szanse są na to wciąż większe niż w technikach, w których zdawalność matury co roku jest mniejsza niż w LO. Dlaczego liceum jest dla mnie? Przede wszystkim uważam, że liceum ułatwi mi podjęcie ambitniejszej pracy i rozwijaniu swojej kariery zawodowej (Haters, rozgrzeszcie mnie z tego zdania). Marzy mi się może zbyt wiele.` Jest to szkoła ogólnokształcąca, czyli nie ograniczy mnie ona w żaden sposób. Przez trzy lata w gimnazjum, które spędziłam na odkrywaniu siebie zauważyłam, że moją pasją jest nauka języków i Wiedza O Społeczeństwie. Mam nadzieję, że liceum będzie zaspokajać moją z roku na rok coraz większą potrzebę poszerzania wiedzy w każdej dziedzinie i pozwoli mi przez swoje 3 lata stać się pewną tego, co chcę studiować.

[Hahah. Stop! Koniec z głupimi gifami do końca roku.]

Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Wybieracie się do technikum czy liceum?

53 komentarze:

  1. jestem w liceum i bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tego ostatecznego wyboru dokonam gdzieś w czerwcu bo od września zaczynam III klase jednak już rozważam co wybrać beę próbować dostać się do specjalistycznego liceum czyli plastyka :D
    http://emotions-written-on-carts.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  3. ja wybieram się do technikum, ponieważ odkryłam mój wymarzony kierunek w zaledwie parę dni przed złożeniem papierów. Jest to technik cyfrowych procesów graficznych, czyli prościej mówiąc grafik. Akurat z pytaniem "Czy stawiam pracę ponad zdobywanie wiedzy?" się nie zgodzę, odczuwam tu jakąś ironię dla tych mniej ambitnych. Chodzi przede wszystkim o człowieka, o jego plany, ambicje. Takie pytanie powinno się zadawać ludziom, którzy idą do zawodówek, bo właśnie po nich człowiek nie ma możliwości na dalsze kształcenie. Po skończeniu technikum pomimo otrzymania papierów zawodowych, jeśli tylko będę miała chęć nie zamierzam kończyć edukacji, ale iść na studia, dzięki czemu technikum ma u mnie ogromnego plusa. Dziękuję, na tym zakończę swoją wypowiedź xd

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja wybieram się do technikum weterynaryjnego. I tak jak mówisz - nauczyciele zapewne będą mnie przygotowywać do tego zawodu a nie do matury, jednak uważam że dam sobie radę :) Na razie uważam że weterynaria to coś co chcę robić :) Też pisałam post o moim wyborze jeśli chcesz poczytać zapraszam do mnie :)
    Jaki profil liceum wybrałaś? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wybrałam klasę humanistyczno-medialno-prawniczą, czyli można by powiedzieć, że taki typowy human. :) Będę mieć rozszerzoną historię i angielski, a po drugiej klasie wybiorę dodatkowo rozszerzony WOS.

      Usuń
  5. Mnie czeka ta decyzja dopiero za rok, ale już od dawna zdecydowałam się na liceum. Teraz tylko utwierdziłaś mnie w przekonaniu,że to będzie dobry wybór.

    OdpowiedzUsuń
  6. ja w tym roku skończyłam liceum i jestem bardzo zadowolona:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja jeszcze mam rok do wyboru, ale kompletnie nie wiem jaką szkołę wybrać. ;)
    mój blog, hooneyyy

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa notka :) Troszeczkę dała do myślenia ^^ Mi został jeszcze rok, ale powoli zaczynam o tym myśleć i jak na razie się waham. Kocham języki obce a chciałabym wyjechać i pracować w hotelu, ale bardziej w kierunku turystyki i rekreacji ^^

    OdpowiedzUsuń
  9. również miałam problem z podjęciem decyzji, jednak udało mi się znaleźć pasję pod koniec tamtego roku kalendarzowego XD moje ambicje urosły do tego stopnia, że udało mi się dostać na mat-fiz do jednego z najlepszych LO w mieście. Wszystko zależy od tego, czy już się wie, co robić dalej w życiu. Ja już wiem i dlatego dla mnie ta decyzja już nie była tak trudna. Co prawda dręczyły mnie pewne wątpliwości - jak chyba wszystkich, ale wydaje mi się, że podjęłam dobrą decyzję ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Jest z tym sporo prawdy. Ja w tym roku skończyłam liceum i jestem z tego wyboru zadowolona. Wyniki maturalne faktycznie są różne. W mojej klasie na 22 osoby nie zdały matury 2 osoby z jednego przedmiotu - polskiego. A w technikum na 32 osoby zdało 5. Wyniki są okropnie różne!
    Poza tym jeśli po technikum nie pójdziesz na studia (a nikt przecież nie powiedział, że dostaniesz pracę w zawodzie) to spadają twoje szanse na awans. Z kolei po liceum jesteś bardziej przygotowana na studenckie wyzwanie i możesz osiągnąć więcej w zawodzie, którego twoja koleżanka uczyła się w technikum.

    OdpowiedzUsuń
  11. ja w sumie nie wiem gdzie pójde.. musiałabym się wiecej zastanowić , generalnie mam jeszcze troche czasu;)
    Tak jak ty lubie jezyki obce i wos;)

    Dziękuję za komentarz u mnie:)
    Pozdraawiam serdecznie, ` A L L Y
    ally-alia.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Zdecydowanie liceum. Ogólnie raczej też dlatego, że takie drogi wybray też moje siostry, więc właściwie nawet ja nie chciałąbym chodzić do innego ponadgimnazjalnego ośrodka.
    Pozdrawiam i zapraszam gorąco na mój blog
    memoriesandoblivion.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  13. Cóż, ja wybrałam technikum i faktycznie trochę żałuje tej decyzji-wiem że nie zamierzam pracować w tym zawodzie bo to po prostu nic dla mnie. Jednak, kierunek na którym chce studiować jest taki że praktycznie żadne liceum do niego nie przygotowuje...

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja także jako tegoroczna trzeciogimnazjalistaka borykałam się z wyborem szkoły średniej. Miałam to jeszcze bardziej utrudnione, ponieważ jestem typową humanistką (ale z matematyki miałam 5, hehe), a jak wiemy współcześnie uważa się, że ich perspektywy sięgają nie dalej niż blaty w McDonald's, przynajmniej próbował mnie w tym utwierdzić mój znajomy. Ale cóż... wybrałam liceum - profil pedagogiczny, zobaczymy czy była to słuszna decyzja. Ale moje zdanie jest taki - rób to, co lubisz, a na pewno na tym nie stracisz. Po co ma męczyć się cztery lata w technikum, jeżeli dany zawód nie będzie mi dawał radości i satysfakcji?
    Ale się rozpisałam :D No dobra, kończę - pozdrawiam i życzę, by nasze wybory, co do liceum były słuszne.

    lunandraw.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja wybrałam licem z tego powodu, że ma dobrze dobrany do mnie profil, chcę iść na studia, zależy mi na dobrym zdaniu matury. Żadnego technikum, które miałoby dla mnie ciekawy kierunek nie znalazłam, a poza tym często trafiają tam osoby, którym nie zależy, ledwo przechodzą z klasy do klasy, a ja nie chciałam być w takim środowisku ;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ja mam jeszcze 2 lata w gimnazjum :D. Ale chyba pójdę do liceum.

    http://fovingues.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  17. Do liceum czy do technikum mam jeszcze trochę czasu, ale wydaje mi się, że wybiorę się do liceum ;) Haha ostatni gif :D

    http://chaotycznacodziennosc.blogspot.com/
    obserwujemy?

    OdpowiedzUsuń
  18. Ja wybieram zdecydowanie liceum :)

    amcia-blog.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. Wybrałam liceum, ponieważ potem zależało mi na studiach medycznych. Ale nie ma rzeczy niemożliwych - mój nauczyciel od historii był po technikum :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Ja mam jeszcze trochę mam czasu, ale na 100% idę do LO :3

    ♥Zapraszam do mnie!- klik♥

    OdpowiedzUsuń
  21. Ja wybrałam technikum ponieważ wiem, że będę miała zawód a dodatkowo matura otwiera mi drogę na studia, którą mam nadzieję, że zdam :D

    OdpowiedzUsuń
  22. Ja także zdecydowałam się na liceum. Chęć poszerzania wiedzy i fakt, że będę nieskrępowana w jednej dziedzinie do mnie przemówiły. Mam nadzieję, że podjęłam dobrą decyzję. :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Ja wybrałam technikum ekonomiste- tak jak ty na początku. Ale teraz bardzo tego żałuję i chciałabym iść do liceum ! ;/Dziękuję jeszcze za komentarz u mnie na blogu :)
    Pozdrawiam~Mój blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  24. za dwa lata bede myslec gdzie sie wybieram, haha ostatni gif :D
    dorey-doorey.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Ja ide teraz do 2 technikum ;)

    http://doska-style.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  26. Ja za rok też będę musiała wybierać ;<
    Zastanawiam się nad technikum :))
    http://przed-obieektywem.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  27. Ja od zawsze marzylam o szkole policyjnej, a skonczylam w Lo na profilu medycznym, bo mialabym za daleko do wymarzonej szkoly. Az do tego zakonczenia roku zalowalam, plakalam ze nie chce tu chodzic, mialam duze problemy z matma, a jakos niedawno stwierdzilam ze biologia i chemia moga mi sie przydac, bede miala duzo kierunków do wyboru, byleby wytrwac tylko 2 klase....i ta cholerna matme ;)

    OdpowiedzUsuń
  28. co prawda liceum skończyłyśmy już jakiś czas temu, ale uważamy, że to był dobry wybór :)

    OdpowiedzUsuń
  29. Fajny post.Ja wybrałam liceum :)


    http://donotbenormalandsmile.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  30. Jestem po liceum i drugi raz wybrałabym technikum zdecydowanie. Dla chcącego nic trudnego. ( Chodzi o zdanie matury). Obecnie spełniam się na moich studiach, ale mimo wszystko po technikum miałabym jakiś konkretny zawód :)
    http://pozytywizja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  31. Ja teraz idę do 3 klasy liceum i jestem bardzo zadowolona. tez miałam mętlik w głowie jak skończyłam gimnazjum, ale bardzo szybko się go pozbyłam. Byłam pewna, że chce iść na studia, że chce się uczyć ;)

    Zapraszam do mnie:
    http://monika-ludwa.blogspot.com/ :)

    OdpowiedzUsuń
  32. Mi pozostały jeszcze dwa lata gimnazjum,więc jeszcze o tym nie myślę. Chciałam iść do technikum,ale czy wyjdzie? przekonam się za dwa lata:>

    Zapraszam do mnie,nowa notka. Wpadniesz i skomentujesz?:)
    crazy-life-by-angelika.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  33. Skończyłam szkołę w tym roku i wiem że gdybym wybrała technikum zmarnowałabym kilka lat życia. Nie chciałabym robić w przyszłości nic związanego z kierunkami, które ewentualnie rozpatrywałam 3 lata temu ;)

    OdpowiedzUsuń
  34. Ja teraz idę do 3 klasy technikum i moim zdaniem to jest najlepszy wybór ;) Jest trudniej niz w liceum i nikt mi nie powie, że nie bo się nie zgodzę :)! Ale moim zdaniem warto i nie prawda, że gorzej się jest przygotowanym do matury :) ja akurat jestem pewna, że nauczyciele też na to naciskają :) Jednak nigdy nie brałam liceum pod uwagę, bo czuję, że to mi nic nie oferuje przyszłościowo ;) Chyba, że ktoś w 100% jest na przykład pewny że chce być lekarzem, to oczywiste jest to że należy wybrać liceum ;)

    OdpowiedzUsuń
  35. W tym roku bede chodzic drugi rok do liceum, jestem na rozszeerzonej matematyce, geografii i angielski, dodatkowo dobralam sobie jeszcze jeden jezyk. Pamietaj ze profil zawsze mozesz rozszerzyc, jesli lubisz jezyki to moze zainteresuje cie matura miedzynarodowa?

    OdpowiedzUsuń
  36. Masz bardzo lekkie pióro, świetnie się czyta to co piszesz! I jeśli planujesz studia to bardzo dobrze, że wybrałaś liceum. Ja też wahałam się, ale po rozmowie z wieloma osobami które skończyły właśnie szkołę czteroletnią mówią, że było to jedynie stratą jednego roku a zawód zdobyty w technikum w naszych czasach nie gwarantuje totalnie niczego. Teraz już na studia idzie każdy, czy mniej czy bardziej inteligentny, dlatego ukończenie ich przestało być czymś elitarnym, teraz nawet za kasami fiskalnymi stoją wykształceni ludzie i mega ciężko jest o tą pracę.. Dlatego trzeba się kształcić i kształcić! :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Ja wybrałem liceum rok temu i nie żałuję , mimo, że obawiam się, że nie zdam matury -.-

    OdpowiedzUsuń
  38. ja liceum mam juz dawno za sobą;) jakbym teraz miala wybierac, to sama nie wiem,ale chyba wybralabym liceum ;)

    OdpowiedzUsuń
  39. Ja chciałabym iść do Liceum na bio-chem ,jednak jest tyle kandydatów na miejsce ,ze nie wiem czy się dostanę :/
    ✿http://www.dont-benormal.blogspot.com/✿

    OdpowiedzUsuń
  40. ja od września idę do technikum, profil mi pasuje a dodatkowo mam w miarę blisko :)
    ♡ zapraszam do mnie na konkurs z sammydress.com :)

    OdpowiedzUsuń
  41. Co do Twojego komentarza u mnie, paznokcie robię u znajomej, która się tym zajmuje od lat ;) Dzięki za komplement ;d
    Też chodziłam do liceum (właśnie skończyłam) i właściwie, to jestem bardzo zadowolona. Od początku miałam takie samo zdanie, jak Ty i wytrwałam w nim, chociaż wszyscy radzili mi technikum, "bo masz zawód". Szczerze mówiąc, gdzieś w drugiej klasie zaczęłam się łamać i żałować, że nie wybrałam technikum, bo może faktycznie pochodziłabym o rok dłużej i miała z głowy... Ale teraz widzę, że podjęłam najlepszą decyzję, bo mogę iść na studia, które mnie interesują i w przyszłości podjąć zawód taki, jaki chcę, a nie taki, jaki został mi narzucony przez skromny wybór kierunków w technikum ;) Swoją drogą, mój chłopak jest właśnie w technikum, w klasie hotelarskiej i na początku myślał, że chce się z tym związać w przyszłości. Teraz złapał pracę na wakacje w firmie o zupełnie innym profilu i chciałby w niej zostać na dłużej. Więc po co mu te cztery lata zmarnowane w technikum na uczeniu się, jak składać łabądki z ręczników? Ale wiadomo, wybór należy do każdego z osobna i każdy ma zupełnie inne najlepsze wyjście dla siebie ;)

    OdpowiedzUsuń
  42. Ja jeszcze mam 2 lata do podjęcia tej decyzji jednak juz teraz wiem że chyba wybiorę liceum . Nie wiem dlaczego ale bardziej mnie do siebie przekonuje
    http://teenluxy.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  43. Ja również w tym roku skończyłam gimnazjum i musiałam zdecydować, co dalej. Ale bez zastanowienia wybrałam liceum. Gorzej było z wybraniem profilu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  44. Ja chodziłam do liceum i to był chyba dobry wybór. Maturę zdałam teraz czekają mnie studia :blog-kilk

    OdpowiedzUsuń
  45. ja raczej wybieram technikum:) x

    OdpowiedzUsuń
  46. My jeszcze mamy trochę czasu, ale jesteśmy za liceum. :)
    Zapraszamy do nas:
    http://creative-fashion-by-us.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  47. Ja wybieram się do technikum , ponieważ wiem co chce w życiu robić :)
    Dziękuje za komentarz i zapraszam na nowy post ♥
    fashion-madam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  48. Bardzo fajny post, ja też długo się zastanawiałam ale w końcu wybrałam LO i jestem zadowolona z tego wyboru. Fajny post, pozdrawiam :*
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie ♥

    OdpowiedzUsuń
  49. Fajne zdjęcia super wpis
    ! Zapraszam: http://blogmanekineko.blogspot.com/
    Jeśli mój blog Ci się spodoba zaobserwuj go, a z pewnością zrobię to samo

    _manekineko_
    blogmanekineko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  50. Sama w tym roku mam przed sobą tą decyzję : ) ale jestem już nastawiona na liceum, interesuję się językami, w technikum nie ma (chyba) szans aby się w tym kierunku odpowiednio przygotować do późniejszych studiów ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zależy na jaki zawód się nastawiasz. Coraz więcej pracodawców wymaga biegłej znajomości języka obcego, często dwóch. Np. w technikum ekonomicznym u mojego kolegi klasy uczą się angielskiego, niemieckiego i rosyjskiego - biznesowego.

      Usuń

Cześć blogerko! ♥

Nie wstawiaj linku w komentarzu,
za każdy odwdzięczam się dobrowolnie.

Podoba Ci się blog? Zaobserwuj. Nic na siłę.

Nie używaj wulgaryzmów.
Takie komentarze nie będą publikowane.